The Star Rover by Jack London

Standard

Il vagabondo delle stelle è un romanzo di Jack London che associa temi fantascientifici a temi di critica sociale.

Il protagonista, Darrell Standing, professore universitario, è incarcerato a San Quentin; la storia è narrata dal suo punto di vista e i primi capitoli sono dedicati alla spiegazione della sua situazione e del motivo (una serie di coincidenze estremamente sfortunate) per cui si trova nell’ala di massima sicurezza in compagnia di altri due detenuti, Ed Morrell e Jake Openheimer.

La convinzione del direttore del carcere che Darrell sia a conoscenza dell’ubicazione di dinamite nella struttura fa sì che il protagonista subisca numerosi interrogatori che sfociano nella tortura. In particolare lo strumento più utilizzato è la giacca che impedisce i movimenti della persona e in cui il detenuto è costretto anche per giorni consecutivi. Durante una di queste torture Darrell prende coscienza della sua capacità di trascendere il suo corpo e incarnarsi in esistenze passate.

I capitoli alternano dunque avventure passate alla situazione del presente di Darrell, che scrive le sue memorie pochi giorni prima di essere condannato a morte.

Personalmente ho trovato molto coinvolgenti le parti ambientate in prigione, che vogliono essere anche una sorta di denuncia sociale delle condizioni a cui erano sottoposti i detenuti in quel periodo, per quanto riguarda le vite parallele di Darrell ne ho trovate alcune più interessanti di altre.

_______

The star rover is a novel by Jack London that matches science fictional elements to real social issues.

The main character, Darrell Standing, university professor, is incarcerated in San Quentin; the story is told by his point of view and the beginning chapters are about explaining his situation and the reason (a series of unfortunate events) why he is in the maximum security area with two other inmates, Ed Morrell and Jake Openheimer.

The jail director is sure that Darrell knows the location of some dynamite in the structure, so he forces numerous interrogatories – deeply linked to torture methods – on Darrell. The mostly used instrument is the jacket in which it’s impossible to move and that is imposed on the prisoner for a long time. During one of these torture Darrell understands his ability to transcend his body and reincarnate in previous existences.

The chapters are about the stories lived by Darrell – who is writing his memories a few days before his sentence – and his situation in the present time.

I liked the parts set in jail, that are very realistic and a social statement of the life condition of prisoners, instead concerning the other lives of Darrell I found some more interesting than others.

_______

The Star Rover by Jack London ★★★☆☆

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s