Parable of the Sower by Octavia E. Butler

Standard

You Change.
All that you Change
Changes you.
The only lasting truth Is Change.
God Is Change.

Ben prima che la cli-fi andasse così di moda (e prima che fosse definita con questo termine), Octavia E. Butler ha scritto questo romanzo che prende spunto da una crisi climatica e economica, mettendo a fuoco la situazione nella parte occidentale degli Stati Uniti (cosa che fa anche Paolo Bacigalupi con The water knife).

Le comunità, a seguito della crisi sociale, si sono strette in quartieri circondati da muri protetti con il filo spinato per evitare l’ingresso dei più poveri e violenti.

In uno di questi gruppi vive Lauren Olamina, figlia di un pastore che è anche un punto di riferimento della comunità in cui vivono. Il romanzo segue la vita di Lauren e le sue perplessità rispetto alla situazione e al futuro: la ragazza ha capito che il modello di vita a cui aspirano di tornare i genitori non è fattibile vista la situazione sociale e economica.

Lauren allora inizia a riflettere e a sviluppare un nuovo credo, il seme della terra, che costruisce sulla base delle esperienze vissute, delle scelte fatte per sopravvivere e della situazione drammatica che la circonda.

La parabola del seminatore è un romanzo di fantascienza solido, molto ben costruito sia per personaggi che per trama, ricchissima di colpi di scena e evoluzioni.

_______

Long before the cli-fi was fashionable (and before it was defined this way), Octavia E. Butler written this novel that begins with the economical and climatic crisis, with a focus in the west USA area (the same the  Paolo Bacigalupi does with The water knife).

Due to social crisis the communities are bound to quarters surrounded by walls with barbed wire, to avoid poorest and violent people to come in.

In one of these groups lives Lauren Olamina, a minister’s young daughter. Her father is also one of the reference of the community they live in. The novel follows Lauren’s life and her uncertainties about the future: she understood that the life model her parents long to is impossible for the situation they live in.

Lauren begins then reasoning and developing a new faith, Earthseed, that she builds from experiences, choices done to survive and the dramatic situation around her.

Parable of the Sower is a solid science fiction nove, very well-built both for characters and plot, rich in turn of events.

_______

Parable of the Sower by Octavia E. Butler ★★★★☆

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s